Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Lilypie Breastfeeding tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Fourth Birthday tickers

Jumaat, Oktober 08, 2010

petua oo petua

CUCI BOTOL SUSU DENGAN MUDAH
  • Masukkan sedikit beras ke dalam botol susu dan campur dengan air panas dan goncang. Hasilnya botol susu menjadi bersih dan puting botol susu pun akan turut hilang keraknya.
RAWAT ULSER
  • Tahukah anda cara yang paling cepat untuk mengubati ulser? Caranya ialah dengan menumbuk halis kulit kayu manis dan campurkan sedikit madu lebah. Setelah itu sapukan ke bahagian yang terkena ulser. Bahan ini amat seusai untuk kanak-kanak kerana rasanya manis, berbau wangi dan yang paling penting tidak memedihkan.
AIR MEMBANYAKKAN SUSU IBU
  • Minum air sebanyak mungkin untuk memastikan susu anda sentiasa ada dan banyak.
KESUM KELAPA ATASI KEPUTIHAN
  • Rebus daun dan bunga pokok kesum kelapa, kemudian jadikan ulam. Air rebusannya pun boleh diminum. Tetapi ia lebih berkesan kalau dimakan mentah. Keputihan anda akan hilang.

JARAKKAN KELAHIRAN
  • Ramai orang menggunakan pil pencegah kehamilan untuk menjarakkan kelahiran anak. Namun, anda boleh menggunakan petua ini. Ambil lengkuas dan halia sebesar ibu jari, 10 biji lada hitam dan ¼ keping ragi. Kesemua bahan ini ditumbuk halus dan dicampurkan dengan segelas air mendidih, kemudian ditapis lalu dicampurkan dengan sedikit garam dan air limau nipis. Minum sebulan sekali sebelum tidur. 
MUDAH BERSALIN
  • Amalkan makan buah kurma setiap hari sepanjang hamil dan selepas melahirkan. Selain membantu memudahkan proses melahirkan dan mengecutkan rahim, buah kurma dapat menambah tenaga.
KURANGKAN PANAS BADAN BAYI
  • Jika bayi anda demam dan suhu badannya tinggi, ambil segenggam asam jawa. Ramas asam jawa tersebut bersama sedikit air. Kemudian, lumurkan sedikit demi sedikit bancuhan asam jawa tersebut pada kepala bayi. Insya-ALLAH demam bayi akan beransur-ansur sembuh.
KEMPISKAN PERUT
  • Bagi ibu-ibu yang sering dihantui masalah perut buncit, cubalah petua ini. Ambil sebiji peria bersaiz sederhana, potong kecil-kecil dan dikisar bersama sedikit air dan gula. Amalkan meminumnya setiap pagi sebelum makan. Untuk rasa lebih enak, anda bolehlah sejukkannya
SENGKUANG BANYAKKAN SUSU IBU
  • Makan sengkuang setiap hari untuk membanyakkan susu ibu.
Payudara kembali anjal
  • Ambil sebiji labu, kupas dan masak sehingga empuk. Setelah masak, biarkan seketika sehingga kurang panas dan kemudian ramas. Sapukan pada keseluruhan payudara. Biarkan selama kira-kira 20 minit sebelum dibilas. Amalkan sehingga nampak kesannya.

 Sumber: pa&ma

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...