Rabu, Oktober 22, 2008

MengetaHui HAri Subur

(1) Bagi pasangan suami isteri yang merancang keluarga. Yang tidak selesa dengan cara lain seperti memakai kondom atau penggunaan pil perancang keluarga, yang mahu melepaskan mani terus dalam faraj isteri. Ada kajian mendapati melepas air mani ke dalam faraj wanita memberikan nikmat yang tinggi kepada perempuan.

(2) meningkatkan peluang untuk mengandung.

(3) Hari yang paling berahi untuk wanita.

Fakta tentang pusingan haid wanita perlu ketahui :-

1. Wanita biasanya mengeluarkan satu telur bagi setiap bulan pusingan haidnya. Jangkaan adalah 14 hari sebelum hari pertama haid yang berikutnya.

• Telur yang dikeluarkan akan bergerak daripada ovari wanita ke rahim wanita melalui salur fallopian. Sperma lelaki perlu senyawakan telur dalam masa 24 jam dalam salur Fallopian ini. Satu-satu ruang yang akan memastikan telur yang disenyawakan sampai pada rahim pada masa yang bersesuai.
• Telur wanita hanya hidup 36 ke 48 jam. Selepas itu ia akan mati. Walaupun jangka masa hidup telur wanita lebih panjang, namun jangka masa sesuai untuk senyawa telur hanya dalam masa 24 jam selepas ia dikeluarkan dan ianya perlu dilakukan sewaktu telur bergerak dalam salur Fallopian.
• Lebih kurang 12 hari kemudian, lapisan permukaan rahim akan menanggal dan keluar sebagai haid wanita. Rahim kemudian akan membentuk lapisan baru untuk menunggu telur yang disenyawa pada pusingan haid berikutnya.

2. Sperma lelaki boleh bertahan dalam wanita sehingga 7 hari selepas
air mani dipancut dalam faraj wanita.

• Daripada fakta diatas jangkaan hari subur wanita boleh dikira. Sebagai contoh sekiranya wanita datang haid setiap 28 hari, maka waktu keluar telur adalah hari yang ke 14 daripada haid hari pertama. Sekiranya wanita datang haid setiap 32 hari, maka waktu keluar telur adalah hari ke 18.
• Hari keluar telur, merupakan hari paling subur wanita.
• Dalam pusingan haid wanita terdapat tiga fasa, fasa tidak subur sebelum keluar telur, fasa subur dan fasa tidak subur sebelum haid berikutnya.

• Fasa tidak subur sebelum keluar telur, adalah antara hari pertama haid sehingga hari ke tujuh. Ingin diingatkan sperma lelaki boleh bertahan sehingga 7 hari dalam wanita.
• Jika wanita haidnya kering diantara hari pertama hingga hari ke tujuh. Sekiranya hubungan seks dan pancutan air mani dilepas dalam faraj wanita, maka kemungkinan untuk mengandung adalah rendah. Hari ke 7 biasanya hari berhati-hati. Pakailah kondom jika tidak mahu mengandung.

• Hari ke 8 sehingga hari ke 16 adalah, hari yang tidak selamat bagi melepaskan air mani dalam faraj wanita, ini bagi pasangan suami isteri yang merancang keluarga. Ini adalah afasa subur wanita.

• Bagi yang ingin mendapatkan anak, hari 13 dan 14 merupakan hari betul-betul sesuai untuk bersama melakukan hubungan seks dan memastikan peluang yang tinggi untuk mendapatkan anak.

• Adalah diingatkan, walaupun pada hari paling subur, hubungan seks bukan hanya masuk dan lepaskan air mani sahaja dan berharap sperma lelaki akan bertemu dengan telur di salur Fallopian. Untuk meninggikan lagi peluang untuk isteri mengandung. pasangan suami dan isteri perlu dengan berahi yang tinggi. Dengan berahi yang tinggi akan membuat pasangan suami dan isteri mencapai klimak atau orgasm yang tinggi.

• Berahi dan Klimak dan orgasm yang tinggi, akan memastikan air mani dengan sperma yang terbaik dihasilkan. Wanita pula akan membuat faraj dan rahim menarik masuk mani dan sperma lelaki dengan denyutan-denyutan yang lagi mencepatkan sperma sampai ke salur fallopian. Ingat ya. Hanya ada 24 jam untuk memastikan isteri mengandung.


Sumber:http:// www.mail-archive.com

MeRanCang Jantina Anak

Kita hanya merancang, Allah swt yang akan menetukan. Allah yang memberi rezeki kepada maanusia dan setiap pemberian Allah kita terima dengan syukur Alhamdulillah, dan ia mengandungi hikmat dan nikmat yang tertentu. Insya'allah

Sebenarnya benih lelaki menjadi penentu jantina bayi kerana benih-benih tersebut ada yang membawa keromosom X dan Y. Sedangkan telur/benih isteri hanya membawa keromosm X. Bergantung mana yang bercantum XY (anak lelaki) XX (anak perempuan).


Ciri-ciri benih lelaki berbeza benih Y lebih cergas dan laju begerak tetapi lebih cepat mati berbanding dengan benih X yang lambat bergerak tetapi hidup lebih lama. Benih Y lebih tahan dalam cecair yang beralkali , sedangkan benih X lebih tahan dalam cecair asid.

Untuk mencuba anak lelaki, ikuti garis panduan berikut:

1. Makanan yang asid seperti buah-buahan limau, nanas, mangga, cuka, minuman gas perlu dijauhkan selama 2 bulan sebelum mencuba. Makanan laut adalah digalakkan, zat-zat logam kalsium dan magnesium juga diperlukan.

2. Persetubuhan pada waktu subur iaitu pada hari penetasan telur isteri ( ovulation) adalah penting. Untuk mengetahui tentang kaedah-kaedah mengesan waktu penetasan telor, sila rujuk laman Kesuburan dan Kemandulan.

3. Menukarkan cecairan faraj kepada beralkali dengan melakukan douchingâ atau basuh dalam faraj dengan satu alat khas. 20 ml. Air bikarbonet dimasukkan kedalam faraj lebih kurang 2 jam sebelum mengadakan persetubuhan. Cecair bikarbonet (sodium bicarbonate ) boleh dibeli dari farmasi.

4. Kaedah suntikan benih lelaki ( artificial insemination) setelah air mani suami menjalani proses layering, atau menjalani rawatan bayi tabung uji (IVF) dan dipilih embryo yang telah disahkan lelaki untuk dimasukkan kedalam rahim. Kedua-dua kaedah tersebut tidak dibolehkan jika hanya untuk tujuan mendapatkan anak lelaki. Tetapi diperbolehkan jika sabit ada penyakit baka bila melahirkan anak perempuan.

Merancang anak perempuan

Kaedah-kaedah yang digunakan adalah sama dari segi prinsipnya. Ikutilah garis panduan berikut;

1. Digalakkan memakan makanan yang berasid seperti limau, asam , nenas, cuka, air minuman bergas dan lain lain. Pantang memakan makanan laut.

2. Persetubuhan dilakukan sebelum penetasan telur isteri (ovulation). Jangan bersetubuh selama 5 hari mulai dari hari ovulation yang boleh dikesan dengan ujian-ujian subur.

3. Melakukan douchingâ dengan menggunakan cecair asid (very dilute lactacyd) 2 jam sebelum persetubuhan dilakukan.


Sumber: http://www.hamidarshat.com

Selasa, Oktober 21, 2008

Uzma - KeNE CamPak




18 Oktober 2008, Uzma kene Demam Campak. Sian Kat anak Mama Nie. Aku PErasan ade intik2 kat tangan and kaki dia pagi sabtu tue. Tapi buat x tau je. Petang tgk makin menjadi-jadi lak. Naik Riso rasenye. Petang tue dah la nak g Open House Uma mak su. Apa LAgi, Cepat2 g cr air kelapa mude, aku beli 3biji sekali. emmm... Hr ahad tue, makin tebal la bintik2 merah kat tangan kaki uzma. Yang pelilk tue, uzma x demam pun. Relax je memain, gelak, membebel (bahasa dia lar), tp Dia nak berdukung, x mau duk bawah. Itu Yang buat aku penat. 19.October 2008, Uzma dah start batuk plak. emmm... aku pun terjangkit sama. batuk n selsema. emmm... Tension.. Uzma lagi la teruk batuk. Hari Isnin aku igt nak jaga uzma, last aku plak yg x sihat. dengan badan yang lemah, gagahkan la diri layan kerenah si uzma. Ajak jalan, ajak kuar, LAyankan aje......... Anak sorang. Ikutkan badan mmg x larat, nak pengsan. Tp tabahkan hati, kuatkan semagat je. Malam tue g clinic, Uzma, mama and pak angah dia sekali g clinik. huhuhuhu... musim org x sihat kot sekarang nie.. Tgk la wajah2 ceria uzma, walaupun sakit tp maintain senyum je... huhuhuhuhu....

Jumaat, Oktober 17, 2008

KLCC Convention Centre-KIC Open House



Wahhh.. Berjumpe Lagi kite.. Semalam pergi KIC open house, meriah sungguh makanan-nye. BEst giler. Makan sampai kenyang. First2 sekali aku amik ketupat daun palas+serunding+keropok ikan. Boleh tahan la. PAstu order kat shy sate+nasi impit. Sate dia sedap oo. Aku blh bedal sate ayam sahaja hampir 20cucuk. Mcm x percaya je. waaaaa.... Pas tu rehat sekejap g betulkan tudung si nona. settle semua sambung makan lagi, kali nie amik char kueh teow + sate lagi.. Pendek kate, panjang x kate...selagi boleh makan, kite makan je!!! seronok giler. Siap posing2 lagi amik gambau... Aku nie pantang betul nmpak kamera, mesti nyelit muke aku. Aku upload la ckt gamba keseronakan kami semalm...SELAMAT MEMBELEK...uwahahahahaha....




Khamis, Oktober 16, 2008

HAri Raye Open HouSe-KLCC



HAri Nie -15 Oct 2008- Hari Raye Open House office aku. x tau nak pakai baju pe. Baju yang sepatutnye aku pakai untuk open house nie x sempat jahit. Cina tukang jahit tue dah x terima sbb aku dah jahit baju raye je 6 pasang. emmm... selongkar almari nmpak baju kurung aku ms mude2...hehehehe.. baju ms merisik thn 2006. Try punye try, muat g, buleh la pakai.

Selasa, Oktober 14, 2008

Kerenah Uzma


Hari nie ngantuk giler. Semalam boleh plak uzma ajak mama dia main. Pukul 2.15am plak tu.. aduhh.. Aku pun layan kan aje la dengan mata yang ngantuk. Borak2 ngan uzma (bahasa budak2), last2 pkl 4.15am br la nak tido. itu pun puas la mengenjut dia dalam buaian..

Raya 2008


Dah Lama giler x update blog nie. emmm.. Nak cite ape ek..Tahun nie 1st time raya bersama insan yang bernama"Nur Amalina Uzma". Mmg Happie giler. Tgk uzma pakai baju kurung, comeinye dier tue. Tapi x smpi satu hari uzma pakai baju kurung, boleh pulak dia "uuuuukkkk". Aku plak tension. Dah lawo2 habis kotor and bau busuk anak mama nie. Terpaksa la mama dia basuh n keringkan baju dia. Mama dia plak x bwk baju uzma, tertiggal kat dalam kete.iskisk, kesian uzma. terpaksa la berbogel sampai la daddy dia balik sembahyang raya.Biler daddy dia nmpk anak kesayangan dia bogel, blh plak daddy dia mrh mama dia. sungguh x adil. Ada daddy dia ty, np anak ukukuk... x logik betul soalan tu..Uzma, uzma... Uzma memang pandai. Apa pun , mama n daddy sayang sangat2 kat uzma...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...