Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Lilypie Breastfeeding tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Fourth Birthday tickers

Rabu, April 22, 2009

Bicara Buat Teman....

Assalammualaikum...
Mata aku berkelip2 tanda masih mengantuk... tapi aku tak bisa tidur... Bbrp sms yang aku terima lebih kurang pukul 4 pg mbuatkan sehingga kini aku masih termangu, terganggu, kebingungan....

"Salam.. Zanariah telah kembali ke rahmatullah pd jam 3.20am (Selasa). jenazah akan di bawa kembali ke tanah kelahiran beliau di johor. Al-Fatihah moga roh ar rahmah dicucuri ALLAH."

Message yg benar2 sudah aku expect. spjg mlm tidurku x lena bila sejak siangnya aku dpt tahu keadaan beliau yang kritikal. Sementelah pula, Mary pun dh telefon n bercerita ttg keadaan Allahyarham sewaktu hampir kesemua rakan sekerja aku menziarah Allahyarham di hospital.

Aku bukanlah teman rapat Zana; spt Haniza, Mary, Masniza, Nani,Anna yg selalu mkn bersama2 di 'bar' office. tp sbg seorg teman spjbt, aku boleh dikatakan sering berhubung dgnnya kerana hal2 kerja.

Sesuatu yang ralat...
Semasa semua org memberitahu aku ttg keadaan Allahyarham yang kritikal, terdetik di hati aku, nilai sebuah amanah. Amanah yang digalaskan di bahu aku sbg seorg staff HR yang terlebih dahulu sbnrnya maklum ttg keadaan Allahyarham yang semakin hari semakin membimbangkan... Message dari Allahyarham yang mengatakan keadaan beliau yang semakin teruk masih aku simpan sehingga kini...

Tersepit di antara amanah seorang sahabat yang tidak mahu perkembangan kesihatannya diberitahu kpd org lain dan mahu merahsiakannya kpd semua org, dgn mjalankan tugas sbg seorg shbt yg prihatin terhadap kerisauan teman sepejabat mengenai Allahyarham.

Ralat aku semakin bertambah apabila mendgr Allahyarham semakin nazak mlm td dan aku msh di katil hospital, tidak bisa menjenguk Allahyarham di saat2 akhir hayatnya. Alhamdulillah... aku sempat sedekahkan Yassin dari jauh dan mendoakan Allahyarham. Hanya itu yang aku mampu... Semoga keikhlasan bacaan Yassin itu akn sampai padanya di sana...

Kata bbrp org teman, pemergiannya mmg sudah dijangka... namun msh adakah ruang dan kesempatan utk aku membisikkan ke telinganya ungkapan kemaafan seandainya ada salah dan silap yg pernah aku lakukan pdnya?

Tiga tahun mengenalinya...
Masih terbayang langkah2nya menuju ke tpt Haniza...
Masih terngiang di telinga gelak tawa dan batuk yg berterusan sblm dia mula berulang alik ke hospital kerana sakitnya...

Tiga tahun...
Satu tempoh yang terlalu pendek utk aku benar2 mengenali seorang gadis bergelar Zanariah Ramli...

Salam Buatmu Zana,
Semoga pemergianmu bisa melangsaikan segala hutang kesakitan yang engkau tanggung selama ini... Semoga di setiap saat2 kesakitan yang engkau tanggungi selama ini, dosa2mu diampunkan oleh-Nya. Kemaafan aku pohon walau aku tahu, di saat ini engkau tidak bisa lagi mengampunkan aku sekiranya ada dosaku padamu... Semoga tempatmu bersama2 mereka yang beroleh rahmat dan kasih sayang dari ALLAH SWT...

Hasil Nukilan:
Nashya Ariff
detik 5.18 am
411, Ampang Putri

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...